Belangrijke wetten en regels in de wijkverpleging
Arbowet
Binnen de wijkverpleging geldt de arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Deze regelt de rechten van medewerkers als het gaat om veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Denk hierbij aan niet roken, afspraken over huisdieren en hygiëne in huis. Maar ook aan voldoende ruimte, verlichting, en zo min mogelijk fysiek tillen. In sommige gevallen zijn hulpmiddelen nodig om te zorgen dat onze medewerkers geen gezondheidsproblemen krijgen.
We doen daarom regelmatig een verplichte zogenoemde Arbo-check (zie bijlage). Daarmee brengen we de veiligheid in kaart. In een enkel geval kan het nodig zijn om werkzaamheden aan te passen of zelfs te stoppen. Als een medewerker de zorg niet veilig en gezond kan uitvoeren, bespreken we dit samen.
Gedragscode ‘Zo gaan we met elkaar om’
Medewerkers, stagiairs en vrijwilligers moeten voldoen aan de gedragscode van ZZG zorggroep. Ook voor cliënten en hun naasten hebben we, samen met de cliëntenraad, een gedragscode opgesteld. Hierin staan richtlijnen hoe we met elkaar omgaan. We verlenen graag goede zorg aan onze cliënten en verdelen onze aandacht zo goed mogelijk over de cliënten die zorg nodig hebben. De gedragscode gaat onder andere over respectvolle omgang met elkaar: we tolereren geen discriminatie, het maken van beeld- en geluidsopnames en roken.
Belangenbehartiging
Wij vinden het belangrijk u te informeren over het moment dat u niet meer goed uw eigen zaken kunt regelen of zorg met ons kunt bespreken. Zolang u nog in staat bent zelf beslissingen te nemen, kunt u alvast iemand machtigen die dit later voor u kan doen als u het zelf niet meer kunt. Ook kunt u via de notaris een volmacht regelen (bijvoorbeeld een levenstestament). Daarmee legt u vast wie uw financiële en/of zorgzaken regelt als u het zelf niet meer kunt. Die persoon is dan uw wettelijke vertegenwoordiger. Wij raden u aan hier op tijd mee te beginnen. Het is belangrijk dat iemand uw belangen behartigt die goed weet wat u zou hebben gewild. Ook wij weten dan met wie we over u zullen overleggen als u het zelf niet meer kunt.
Op de volgende websites vindt u hierover meer informatie:
Geldige legitimatie
ZZG zorggroep is volgens de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabpz) verplicht uw burgerservicenummer vast te leggen in de administratie. U moet een geldig identiteitsbewijs hebben (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart, ID-kaart of paspoort uit een EER-land of Nederlands vreemdelingendocument). Heeft u geen geldig identiteitsbewijs, overleg hier dan zo snel mogelijk over met uw gemeente. ZZG zorggroep maakt geen kopie van het identiteitsbewijs, maar neemt de gegevens over in het cliëntdossier.
De cliëntenraad wijkverpleging is er voor u!
ZZG zorggroep heeft een Centrale Cliëntenraad (CCR). De leden van de CCR denken mee over het beleid van de organisatie, waarbij ze zich richten op wat belangrijk is voor de cliënten.
De Wet medezeggenschap cliënten in de zorgsector (Wmcz) geeft de CCR bepaalde rechten. De CCR geeft advies en moet instemmen bij belangrijke veranderingen binnen de organisatie en bij beslissingen die de kwaliteit van de zorg beïnvloeden.
Ook is er een cliëntenraad wijkverpleging. Zij komt op voor de belangen van alle cliënten wijkverpleging. De cliëntenraad bestaat uit cliënten, familieleden en mantelzorgers. De cliëntenraad houdt zich voortdurend bezig met vragen waarop cliënten en naasten het antwoord hebben zoals:
- Waar bent u tevreden over?
- Wat kan beter?
- En wat moet echt anders?
Heeft u een vraag, opmerking of wilt u uw ervaringen met de wijkverpleging delen? Neem dan contact op met de cliëntenraad wijkverpleging via clientenraadwijkverpleging@zzgzorggroep.nl. De cliëntenraad verzamelt actief ervaringen van cliënten en naasten om de kwaliteit van de wijkverpleging te verbeteren.
Uw feedback is waardevol.
Melding vervelende gebeurtenissen/ongelukken
Cliënten
Als er iets gebeurt waardoor u gewond raakt (of gewond had kunnen raken) en waaraan u mogelijk gezondheidsschade oploopt, dan meldt de medewerker dit. Dit is verplicht volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz). Wij onderzoeken daarna wat er gebeurd is en nemen als dat nodig is maatregelen om de zorg te verbeteren.
Medewerkers
Als er iets gebeurt dat schadelijke gevolgen heeft of had kunnen hebben voor één of meerdere medewerkers, dan meldt de medewerker dit aan haar leidinggevende. Dat is verplicht volgens de arbeidsomstandighedenwet. Zo onderzoeken we wat er gebeurd is. Het kan zijn dat u of wij maatregelen moeten nemen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Als het nodig is betrekken we hier ook de arbocoördinator van ZZG zorggroep bij.
Privacy
Wij gaan zorgvuldig om met uw privacy. Rondom de zorg mogen alleen zorgverleners die bij de directe zorg betrokken zijn, uw gegevens bekijken. Tegenover anderen hebben zij een geheimhoudingsplicht. De zorgverleners van ZZG zorggroep mogen geen persoonsgegevens aan anderen geven, behalve als dit volgens de wet nodig is, of als u hiervoor duidelijk toestemming heeft gegeven. ZZG zorggroep valt onder de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat betekent dat wij geen persoonsgegevens van u verwerken voor een ander doel dan waarvoor u deze hebt doorgegeven. U mag ons altijd vragen welke gegevens wij van u verwerken. U mag een verzoek doen om inzage, afschrift, aanpassing of vernietiging van de persoonsgegevens die wij over u verwerken. Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens door ZZG zorggroep, vindt u op onze website onder het kopje ‘Kwaliteit’.
Rechten en plichten
ZZG zorggroep, dus ook uw team wijkverpleging) handelt volgens de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Wgbo). Die beschrijft de rechten en plichten van cliënten in de zorg. Deze wet regelt het recht op informatie over de medische situatie, de toestemming voor de behandeling en het recht op inzage in het dossier. Naast rechten regelt de Wgbo ook plichten: de cliënt moet bijvoorbeeld de zorgverlener goed, eerlijk en volledig informeren over zijn problematiek. De rechten en plichten van u en ons staan beschreven in de Algemene Voorwaarden. De algemene voorwaarden vindt u hier.
De informatie uit deze map is aanvullend op de algemene voorwaarden. De algemene voorwaarden bestaan uit een algemeen deel en aparte, meer bijzondere onderdelen. Het algemene deel is altijd op u van toepassing als u zorg van ons ontvangt. Daarnaast is de bijzondere aparte module wijkverpleging voor u van toepassing.
Onvrijwillige zorg; Nee, tenzij...
Samen met u en uw naasten zoeken we naar goede zorg. En dat wat ‘goed’ is, hangt af van uw persoonlijke omstandigheden op dat moment. Samen kijken we wat voor u belangrijk is en hoe we u daarbij zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. Daarbij is uw vrijheid en eigen regie steeds het uitgangspunt. In sommige gevallen zorgt de ziekte dementie -of een daarop lijkende ziekte- ervoor dat u minder goed kan beslissen welke zorg u nodig heeft.
Als u of uw vertegenwoordiger (bij wilsonbekwaamheid) zich verzet tegen zorg, dan noem je die zorg onvrijwillig. De Wet zorg en dwang (Wzd) regelt dat mensen alleen onvrijwillige zorg krijgen als het echt niet anders kan. Het mag alleen als er anders ernstig nadeel is. Bijvoorbeeld omdat iemand niet goed voor zichzelf zorgt of een gevaar is voor zichzelf of voor een ander. Een voorbeeld van onvrijwillige zorg thuis is dat we tegen uw wil uw medicijnen afgesloten bewaren, zodat u er niet bij kunt. Dat doen we als u uw medicijnen niet goed kunt beheren en daardoor risico’s loopt. Bij onvrijwillige zorg thuis moeten we een stappenplan volgen.
Onvrijwillige opname
Wanneer iemand met dementie of een daarop lijkende ziekte niet meer veilig thuis kan wonen, dan kan het zijn dat verhuizen naar een beschermde woonvorm noodzakelijk is. Wanneer de persoon met dementie of zijn vertegenwoordiger zich daartegen verzet, dan kan sprake zijn van onvrijwillige opname. Daar gaan we heel zorgvuldig mee om. Pas als het echt niet anders kan, kan sprake zijn van onvrijwillige opname. Bijvoorbeeld als thuis blijven onveilige situaties oplevert. We kijken altijd eerst of er andere manieren zijn om onvrijwillige opname te voorkomen. Bij onvrijwillige opname wordt door een rechter geoordeeld of dit echt noodzakelijk is om ernstig nadeel te voorkomen.
Samen in gesprek
Op het moment dat onvrijwillige zorg aan de orde is, gaan wij met u, uw eerste contactpersoon/wettelijk vertegenwoordiger en uw huisarts in gesprek over welke vorm van onvrijwillige zorg passend is. Dit leggen we vast in het zorgplan. We evalueren de toepassing van onvrijwillige zorg regelmatig. Soms kan langer gebruik nodig zijn.
Cliëntvertrouwenspersoon, cliëntondersteuner en klachtencommissie
Mocht u te maken krijgen met onvrijwillige zorg of met onvrijwillige opname, dan kunt u gratis ondersteuning krijgen van een onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon . Meer informatie kunt u vinden op de website van het Adviespunt Zorgbelang:
adviespuntzorgbelang.nl/zorg-en-dwang. Ook kunt u direct bellen met 088-09294099.