Wat u nog moet weten over wetten en regels bij zorg thuis met een MPT

Belangrijke wetten en regels in de wijkverpleging

Arbowet

Binnen de wijkverpleging geldt de Arbowet. De arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) regelt de rechten van medewerkers op het gebied van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Denk hierbij aan niet roken, afspraken over huisdieren en hygiëne in huis. Maar ook aan voldoende ruimte, en zo min mogelijk tillen. In bepaalde situaties zijn hulpmiddelen nodig om te voorkomen dat onze medewerkers nadelige gevolgen voor hun gezondheid oplopen. 

Medewerkers voeren regelmatig de zogenoemde Arbo-check uit, om de veiligheid in kaart te brengen. In een enkel geval kan dit tot gevolg hebben dat werkzaamheden aangepast of zelfs beëindigd worden. Als de medewerker de zorgverlening aan u niet veilig en gezond kan uitvoeren, dan gaan we hierover met elkaar in gesprek. 



Belangenbehartiging

Wij vinden het belangrijk u te informeren over het moment dat u niet meer goed uw eigen zaken kunt regelen of zorg met ons kunt bespreken. Op het moment dat u nog wilsbekwaam bent, kunt u iemand persoonlijk machtigen om dit voor u te doen wanneer u dat niet meer zelf kunt. Ook kunt u via de notaris een volmacht regelen. Daarmee legt u vast wie uw financiële en/of zorgzaken regelt als u het zelf niet meer kunt. Die persoon is dan uw wettelijke vertegenwoordiger. 

Op de volgende websites vindt u hierover meer informatie: 

Mensen met een indicatie vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) hebben recht op gratis onafhankelijke cliëntondersteuning. Het zorgkantoor betaalt deze gratis ondersteuning. Een cliëntondersteuner informeert u over rechten en plichten in de zorg, over wat u van uw zorgaanbieder mag verwachten, kan met u meegaan naar zorgplan gesprekken, of bemiddelen tussen u en uw zorgaanbieder. Ook kan een cliëntondersteuner u informeren en begeleiden bij het regelen van goede vertegenwoordiging. Op de website www.vgz-zorgkantoren.nl vind u meer informatie over belangenbehartiging. Ook staat hier een overzicht van cliëntondersteuners bij wie u terecht kunt.

Geldige legitimatie

ZZG zorggroep is volgens de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabpz) verplicht uw burgerservicenummer (BSN) vast te leggen in de administratie. U moet een geldig identiteitsbewijs hebben (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart, ID-kaart of paspoort uit een EER-land of Nederlands vreemdelingendocument). Heeft u geen geldig identiteitsbewijs, overleg dan zo snel mogelijk hierover met uw gemeente. ZZG zorggroep maakt geen kopie van het identiteitsbewijs, maar neemt de gegevens over in het cliëntdossier. 

Medezeggenschap in de cliëntenraad

ZZG zorggroep heeft een Centrale Cliëntenraad (CCR). De leden van de CCR denken mee over het beleid van de organisatie vanuit het cliëntbelang. De Wet medezeggenschap cliënten in de zorgsector (Wmcz) geeft de CCR een aantal formele bevoegdheden. Zo geeft de CCR advies en instemming over belangrijke veranderingen in de organisatie en de kwaliteit van de zorg. 

Daarnaast is er een cliëntenraad wijkverpleging. Zij komt op voor de belangen van alle cliënten wijkverpleging. De cliëntenraad bestaat uit cliënten, familieleden en mantelzorgers.



Melding vervelende gebeurtenissen/ongelukken

  • Cliënten  Wanneer er iets gebeurt waardoor u gewond raakt (of had kunnen raken) en waaraan u eventueel gezondheidsschade overhoudt, dan meldt de medewerker dit. Dit is een verplichting vanuit de wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz). Vervolgens onderzoeken wij gebeurtenissen en nemen we zo nodig maatregelen om de zorg te verbeteren.
  • Medewerkers  Als er iets gebeurt dat tot schadelijke gevolgen leidt, kan leiden of had kunnen leiden voor één of meerdere medewerkers, dan meldt de medewerker dit aan haar leidinggevende. Dit is een verplichting vanuit de arbeidsomstandighedenwet. Op deze manier onderzoeken we de gebeurtenis. Het kan zijn dat u of wij maatregelen moeten nemen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Hierbij betrekken we waar nodig de arbocoördinator van ZZG zorggroep.

Privacy 

Zoals staat in onze gedragscode en ons privacyreglement gaan wij zorgvuldig om met uw privacy. Rondom de zorg mogen alleen zorgverleners die bij de directe zorg betrokken zijn, uw gegevens bekijken. Tegenover anderen hebben zij een geheimhoudingsplicht. De zorgverleners van ZZG zorggroep mogen geen persoonsgegevens aan anderen verstrekken, tenzij dit volgens  een wettelijk voorschrift nodig is, of als u hiervoor duidelijk toestemming heeft gegeven. 

ZZG zorggroep valt onder de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat betekent dat wij geen persoonsgegevens van u verwerken voor een ander doel dan waarvoor u deze hebt doorgegeven. U mag ons altijd vragen welke gegevens wij van u verwerken. U mag een verzoek doen om inzage, afschrift, aanpassing of vernietiging van de persoonsgegevens die wij over u verwerken. Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens door ZZG zorggroep, vindt u op onze website onder het kopje ‘Kwaliteit’.



Schade aan spullen

Mocht een medewerker per ongeluk schade aan uw eigendommen veroorzaken, dan meldt de medewerker dit bij ZZG. ZZG zorggroep is wettelijk aansprakelijk voor vergoeding van schade.



Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (Wgbo)

ZZG zorggroep (en daarmee ook uw team wijkverpleging) handelt volgens de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Wgbo). Die beschrijft de rechten en plichten van cliënten in de zorg. Deze wet regelt het recht op informatie over de medische situatie, de toestemming voor de behandeling en het recht op inzage in het dossier. Naast rechten regelt de Wgbo ook plichten: de cliënt moet bijvoorbeeld de zorgverlener goed, eerlijk en volledig informeren over zijn problematiek. De rechten en plichten van u en ons staan beschreven in de Algemene voorwaarden. De algemene voorwaarden vindt u hier.

 

Wet zorg en dwang (Wzd): onvrijwillige zorg; Nee, tenzij...

Samen met u en uw naasten zoeken we naar goede zorg. En dat wat ‘goed’ is, hangt af van uw persoonlijke omstandigheden op dat moment. Samen kijken we wat voor u belangrijk is, en hoe we u daarbij zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. Daarbij is uw vrijheid steeds het uitgangspunt. In sommige gevallen zorgt de ziekte dementie -of een daarop lijkende ziekte- ervoor dat u minder goed kan beslissen welke zorg u nodig heeft. 

Onvrijwillige zorg 
Als u of uw vertegenwoordiger (bij wilsonbekwaamheid) zich verzet tegen zorg, dan noem je die zorg onvrijwillig. De Wet zorg en dwang (Wzd) regelt dat mensen alleen onvrijwillige zorg krijgen als het echt niet anders kan. Het mag alleen als er anders ernstig nadeel is. Bijvoorbeeld omdat iemand niet goed voor zichzelf zorgt of een gevaar is voor zichzelf of voor een ander. 

In de Wzd staan vrijheid en zorgvuldigheid voorop. De Wzd gaat uit van: ‘Nee, tenzij…’. Bij het weigeren van zorg, moeten we een stappenplan volgen. Pas als het echt niet anders kan, mag er onvrijwillige zorg worden gegeven. Maar we kijken altijd eerst kijken of er andere manieren zijn om u te helpen. 

Samen in gesprek 
Op het moment dat onvrijwillige zorg aan de orde is, gaan wij met u, uw eerste contactpersoon/wettelijk vertegenwoordiger en de specialist ouderengeneeskunde in gesprek over welke vorm van onvrijwillige zorg passend is. Dit leggen we vast in het zorgleefplan. We zijn zeer terughoudend met het toepassen van onvrijwillige zorg. We kiezen voor de lichtst mogelijke vorm en het doel is altijd tijdelijke inzet. We evalueren de toepassing van onvrijwillige zorg regelmatig. Soms kan langer gebruik nodig zijn. 

Cliëntvertrouwenspersoon, cliëntondersteuner en klachtencommissie
Mocht u te maken krijgen met onvrijwillige zorg, dan kunt u ondersteuning krijgen van een onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon, cliëntondersteuner de landelijke klachtencommissie om hulp vragen. Meer informatie kunt u vinden op www.zzgzorggroep.nl/kwaliteit